Thema-avond Portretfotografie

Op 12 maart 2020 verrasten Yvonne en Garmt ons met een mooie demonstratie portretfotografie. Ze bespraken 3 verschillende belichtingstechnieken: Rembrandteffect, HighKey en Low Key. Als extraatje werd ons gedemonstreerd hoe je met verrassend weinig middelen een dromerige foto met een beregend raam kan maken. Op deze pagina vind je een verslag van deze avond met, zeker voor de leden die er niet bij konden zijn, veel bruikbare informatie.

Rembrandt-licht

De basisopstelling voor foto’s met Rembrandt-belichting

Met slechts 1 lamp kan je dit effect bereiken. Om harde schaduwen zachter te maken kan je er een reflector bij gebruiken die je aan de andere kant van het model houdt.

Door de lichtbron op de juiste plaats ten opzichte van het model te plaatsen, kan er in het donkere gedeelte van het gezicht een lichtvlek aangebracht worden. Hierdoor kan de koon en eventueel ook het oog in het donkere gedeelte verlicht worden.
Het Rembrandt-licht, is dus een relatief fel hoofdlicht van rechts- of linksboven onder een hoek van 45 graden op het model schijnt. Er kan met een reflector waar nodig worden verzacht. 
 
Yvonne en Garmt demonstreren het Rembrandt-licht bij model Lydia.

Gemmy Woud Binnendijk demonstreert in deze video hoe prachtig Rembrandt-lucht kan uitwerken.

Tijdens het uitlichten van ons model. Duidelijk is te zien dat de rechter softbox bij Rembrandt-licht niet gebruikt wordt.
Een van de foto’s die Garmt maakte.

High-key

Bij high key gebruik je een witte achtergrond en zet daar kruislings lampen op. De achtergrondlampen moeten elkaar overlappen zodat er geen zichtbare schaduwen meet zijn.
Je richt bij voorkeur een softbox op het model. De softbox geeft een zacht licht af waarmee het model nagenoeg schaduwloos wordt uitgelicht. Hoe dichterbij de softbox bij het model staat hoe beter dit werkt.
Bij een high-key foto zijn er vrijwel geen schaduwen. Eerst wordt de belichting van de flitser gemeten en ingesteld. Vervolgens wordt het achtergrondlicht gemeten. Het model draagt uiteraard witte of anders lichte kleding.
Het doel bij high-key is zoveel mogelijk helderheid in de foto te brengen zonder overbelichten. Het histogram geeft dus een berg aan de rechterkant zonder dat het wit uitbleekt.
Als er op het model diafragma f/8 gebruikt wordt, dan geldt voor de lampen op de achtergrond dat die  twee stops meer zijn. In dit geval dus f/11.
Een high-key-foto die Garmt maakte van ons model Lydia tijdens deze avond.

Adorama is verkoopt onder andere fotoapparatuur. Ze hebben een goede video gemaakt over het maken van high-key-foto’s.

Low-key

Bij een low-key portret is het doel het model als het ware op te laten gaan in de achtergrond zonder hierbij al het detail te verliezen.
Voor het maken van een low-key-portret wordt gebruik gemaakt van een zwarte achtergrond en wordt het model met een kleine zwakker lichtbron belicht.
Als hoofdlicht voldoet een kleine softbox hier prima vanwege het zachte gerichte licht.
Door het beperkte licht zal alleen dat deel van het model te zien zijn dat daadwerkelijk voldoende belicht wordt. Het model draagt donkere kleding en staat ongeveer twee meter of meer van de zwarte achtergrond. Hierdoor wordt de kans kleiner dat de achtergrond eventueel toch mee belicht wordt.
Er wordt gekozen voor een groot diafragma (klein diafragma-getal) om de scherptediepte zo beperkt mogelijk te houden.
Het histogram geeft dus een berg aan de linker kant te zien zonder dat het zwart volledig dichtloopt. In het voorbeeld is gekozen voor een opstelling met licht van twee kanten. Het hoofdlicht is een kleine softbox, ongeveer 50 x 50 cm , deze bepaalt de belichting. Een reflector wordt gebruikt om te diepe schaduwen iets op te lichten en het haarlicht – met een snoot of reflector met grid om het licht te bundelen – zorgt voor de separatie met de achtergrond.
Als het hoofdlicht bijvoorbeeld f/5.6 is, dan is het haarlicht f/4 of minder. Hierdoor ontstaat er wel een scheiding maar deze is mooi donker.

We hebben helaas geen demonstratie van Low-key kunnen zien omdat het al snel later werd en Garmt en Yvonne ons nog wat bijzonders wilden laten zien…

Regen op het raam

Als extraatje kregen we een prachtige demonstratie hoe je met beperkte middelen. een dromerig portret kunnen maken met een beregend raam. Je hebt daar het volgende voor nodig:

  • Doorzichtig perspex raam (glas kan natuurlijk ook, maar is veel kwetsbaarder door de kans op breken)
  • Softbox op een draagarm (om van boven te kunnen belichten)
  • Zwarte achtergrond
  • Plantenspuit

Het resultaat was een opstelling zoals je hieronder ziet waarbij alleen de zwarte achterwand buiten beeld valt. Deze is links achter het model geplaatst.

Door de ‘achterkant’ van de ruit te bespuiten met water en daarop het hartje te tekenen, blijft de kant waar ook het model zit spiegelen en zie je het model twee keer.

Met de bovenstaande foto sloten we deze geslaagde avond af en was de algemeen gedragen mening dat deze avond menigeen verraste en dat menigeen heel wat geleerd had over deze mooie tak van fotografie.

Yvonne, Garmt en natuurlijk model Lydia bedankt voor jullie inzet om deze avond te laten slagen.